onsdag 13 maj 2009

Greklandsresumé

Hade en tanke att skriva ner dagbok ju men så blev det inte så det får bli en liten resumé istället.
Resan ner gick bra, Theo slocknade efter lite vaggande och vyssjande, fick amma under take-off och landning, han kände nog av öronen lite plutten. Vi lyckades ha 5 plan före oss in för landning så det blev lite cirklande innan vi fick komma ner ca 20 minuter försenade sen var det utdelning av alla varor som beställts, kabinpersonalen fick inte dela ut något innan planet stod på marken och då har de ändå fått dispens, egentligen skulle man till och med ha varit inne på flygplatsen, vilka regler va! Chania flygplats är inte stor så kaptenen sa att det var första gången han varit med om att få vänta med så många plan före, men så är det när det är en militär flygplats, de har företräde.
Sen väntade en bussfärd på en halvtimme ungefär innan vi kom till vårt hotell i Platanias. Under bussfärden slocknade slutligen Hugo, han hade hållt sig vaken till efter midnatt och tyckte nog inte att Vings platsvärd var speciellt intressant att lyssna på då hon pratade om det vi åkte förbi och inte såg eftersom det var helt becksvart ute :-) Lite sega var vi nog allihop dagen efter och Hugo var inte på sitt allra mest strålande humör...men efter några dagar med poolbad och ett antal glassar så vände det då var det som att han acklimatiserat sig och kunde koppla av och få sig några väl behövda eftermiddagslurar.
Vi började med att sondera terrängen lite i Agia Marina under första dagen och då inhandlades en Blixten-poncho eller vad man ska kalla det (se bilden) den skulle han ju bara ha, mr Hugo!!!
Som så otroligt omtänksam mor man är så kunde man så klart inte neka honom en sådan ;-)Handlade på oss lite frukost och godsaker att ladda kylen i lägenheten med...

Vi hade en riktigt lat och lugn vecka med mycket god mat och hyfsat bra väder. Alla var så trevliga och jag tyckte att det var väldigt barnvänligt, ja allt utom trottoarerna och bussarna då. Bussarna in till Chania var riktiga charterbussar, inte så smidigt med barnvagn kan man väl säga...vi hann inte ens åka iväg utan hade fullt sjå att hinna se nåt av det genuina "Old town" Platanias och Agia Marina men men vem vet det kanske blir en resa dit någon mer gång då har man ju nåt kvar att se.
Vi lät barnen, främst Hugo bestämma tempot och det blev så klart många timmar vid poolen där en angränsande lekplats fanns där han snart fann sig och ofta hittade någon att leka med, då och då nöjde han sig dessutom med Theo som kamrat.

Hotellet hade en bra poolbar där vi beställde mat några gånger och restaurangen åt vi också på de anordnade bl a Cretan night med buffé och några dansare som framförde kretensisk folkdans och sedan så klart Zorba. De drog upp en massa folk för att dansa och frågade Hugo också men han vågade sig inte upp men som han var faschinerad av vad som hände. Frågade om han tyckte att de var duktiga jag fick bara en nickning som svar utan att han kunde slita blicken ifrån dem :-) Sen charmade han tre norska studenter tills han stupade av allt springande och rytande som ett lejon :-D

Några vändor ner till havet gjorde vi också...Hugo var i sitt esse, shit vad han skrattade, lite läskigt var det nog för det blåste ganska mycket hela tiden och det gick bra med vågor. Just där vi var var det inte direkt långgrunt heller utan ett par meter ut var det redan till midjan på mig. Men det var då minst lika varmt i havet som i poolen på hotellet så över 20 grader var det absolut.
Theo fick också känna på havet en liten stund det var spännande men samtidigt lite småläskigt.

Så hade vi lite tråkigt väder ett par dagar innan det var dags för hemresa. Då var det fint igen och eftersom vi inte skulle resa förrän på kvällen så hanns det med lite mer bad och lek och ett antal glassar för Hugo som hade lärt sig att man fick en slushie (ett snapsglas med issaft) varje gång man handlade glass i baren om man bad om det :-)
Bussen hämtade upp oss vid hotellet vis 20.45 och flyget skulle gå 23.45. Redan på bussen meddelades vi om att planet var två timmar försenat, suck kände jag först men det gick över förväntan med barnen och plus i kanten till grekerna, vi fick ha vagnen med ända ut till trappan upp till planet. Förseningen gjorde att vi inte var hemma och i säng förrän framåt 05.30. Hugoälsklingen tyckte att han bara skulle titta lite, lite på film innan han skulle sova...nu skrattar jag åt det men då var det inte så roligt, han blev så ledsen när vi, lite övertrötta, sa NEJ lite väl bestämt men han förstod nog att han själv var lite trött ändå och slocknade gaaanska snabbt.