lördag 21 februari 2009

I'm back...finally!

Fy fasen vilken vecka det varit, har inte ens orkat blogga...men nu, ja nu är jag tillbaka!
Måndagseftermiddagen gick bra, jag överlevde :-) Det jag undrade mest över hur det skulle gå var ju att hämta på förskolan men allt gick sååå smidigt så, bättre än det brukar när jag bara ska ha med mig Hugo därifrån. Hugo brukar ju bli sur varje dag när jag kommer men i måndags var det hans kompis som såg mig först och frågade: -ska jag få följa med hem till er idag? Ja det ska du! Han skrek till Hugo och de sprang till grinden, jag hade fullt sjå att få dem att vänta tills jag hade hämtat lillasyster också. Väl hemma så var det ju så klart lite högre ljudnivå än normalt men de lekte så bra tillsammans allihop...nästan så att det var lättare att ha 4 istället för 2 ;-)
Det blev ju lite ändrade planer, egentligen hade jag tänkt vara med och visat mitt stöd för några vänner (föräldrarna till barnen jag satt barnvakt åt) men eftersom jag kände mig lite seg av förkylningen så ringde jag och sa att jag kunde ta barnen istället... eftersom jag kunde vila på förmiddagen så tänkte jag att det inte borde vara nåt problem och det gällde ju bara några timmar... Dessutom så var moster Laila också sjuk och då hade jag ingen barnvakt åt Theo så jag hade ändå inte kunnat vara med under dagen och så kände jag att det var mer hjälp för mina vänner om de fick barnvakt än att jag satt där och snörvlade med en Theo som inte vill vara stilla 2 sekunder, tror inte att det hade varit så lyckat...
Det vi trodde bara skulle vara några timmar blev ganska många timmar allt hade dragit ut på tiden så de kom inte och hämtade barnen förrän vid 9 på kvällen men som sagt barnen hade ju varit så snälla hela tiden, det enda var att Hugo så klart inte ville gå och lägga sig vid 8 när han hade sin kompis här. Det var enda gången man kände att man inte riktigt räckte till, både Theo och Hugo var trötta och så hade man två till...men de satt så fint och tittade på Tåget Thomas. Maken fick en trött Hugo i säng iaf, det krävdes inte så mycket övertalning han var ganska utmattad och slocknade på några korta minuter. Kompisen slocknade i Hugos saccosäck men lillasyster hon höll sig vaken ända tills de blev hämtade.
På tisdagen kändes det att jag inte var riktigt frisk, så fruktat trött så jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Antar att det frestade på att ha alla barnen ändå fast att det gick så bra! Psykiskt utmattad kan man nog kalla det och ingen egen tid över huvud taget. Hugo var också trött så ingenting var riktigt bra på öppna förskolan på eftermiddagen efter dagis heller...
Onsdagen gick i samma tecken, det kändes som att hela min tillvaro gick ut på att jaga sömn och det gick i stöpet hela tiden... Skulle ju egentligen in till jobbet och ha möte med min chef men det var bara att ringa och skjuta upp det eftersom jag inte var varken frisk eller pigg, bara det samtalet gjorde att det kändes lite lättare att leva och jag lyckades få Theo att somna en stund på förmiddagen så jag fick mig en välbehövlig tupplur.
Natten till torsdag blev riktigt bra jag struntade i egentid på kvällen och insåg att sömnen var viktigare, tråkigt vuxet!?! Men fatta vilken skillnad lite sömn kan göra för humöret! Torsdagen var jag ju faktiskt ganska okej igen :-) ja psykiskt åtminstonde, förkylningen var det sådär med...
Jag kollade med förskolan om det var okej att Hugo stannade över mellanmålet, det var det, yes! Som han tjatar om det varje dag när jag hämtar honom,: -Neej mamma du får inte komma än, jag vill äta mellanmål här, buhu!
Skönt, lite mer tid att göra av med, prata i telefon med moster Laila bland andra. Sen träffade jag Helena och Hannah nere i centrum, skönt att få prata av sig utan att behöva känna sig stressad för att man snart ska hämta Hugo. Jag hann gå och handla i lugn och ro och gå hem och ta det lite soft innan det var dags att hämta. Hugos fröken berättade när jag kom att han sagt: -Min mamma har inte kommit än, jag kan ta en smörgås till! överlycklig över att få knäckebröd till mellis!!!
Helt plötsligt var det fredag igen, hur det nu gick till! Vi var på "bokskoj på biblan" med Hannah, Filippa och Elvira sen gick vi på lite fredagsmys på glasscafét, de har bara Ben & Jerry's, behöver jag säga mer!?!
Maken hade varit på Melanders fisk och handlat middagen så det blev lättlagat (för honom) men så gott, Sjötunga med havskräftssås och potatismos a la plankvarianten eftersom det var ugnsbakat. Lite vin slank ner också mmm, till efterrätt hade han köpt vaniljpannacotta med hjortrontäcke, till det fick jag en sambucca ojojoj vad smaskigt!!!
Hade tänkt sätta mig och blogga efter att jag lagt Theo men jag slocknade jag med, ha ha ha fredag kväll och jag gick och la mig före 22.00 vaknade när maken efter att ha sovit i soffan ett bra tag kom in och la sig i sängen vid 2.30-tiden, bara att gå upp och borsta tänderna, klä av sig och gå och lägga sig igen...inte läge att sätta igång datorn då med andra ord.

1 kommentar:

  1. Åhh skönt att läsa att du är tillbaka! Blev lite smått orolig där ett tag. ;) Förstår att du måste haft en sucky week men du är en av de starkaste tjejer jag känner så du klarade även det, skönt när det är över bara. Hoppas förkylningen bättrat sig oxå! Kramar Em

    SvaraRadera